Ekonomist
• Ekonomist prikuplja, evidentira i pohranjuje poslovne isprave u proizvodnim tvrtkama i tvrtkama s područja neproizvodnih uslužnih djelatnosti (kao što su banke, osiguravajuća društva, turističke agencije, turističke tvrtke te trgovačke i ugostiteljske tvrtke).
• Evidentira i vodi troškovno knjigovodstvo, knjigovodstvo dugotrajne materijalne i nematerijalne imovine, robno i materijalno knjigovodstvo, financijsko knjigovodstvo, salda-konti kupaca i dobavljača, vodi obračun plaća, financijsko poslovanje i računovodstvo obrta u sustavu poreza na dohodak, priprema informacije za internu kontrolu, interne i eksterne korisnike, sudjeluje u izradbi poslovnih planova i analiza poslovanja
Komercijalist
• Komercijalist nabavlja i prodaje robu trgovačkim i proizvodnim gospodarskim subjektima, organizira skladištenje i isporuku (transport, špediciju i osiguranje). Glavni zadatak komercijalista je odabrati odgovarajuću robu tijekom procesa nabave, zainteresirati kupca za robu koju nudi tijekom prodajnog procesa, realizirati prodaju i naplatiti prodano.
• Na redovitim putovanjima posjećuje poslovne partnere, istražuje i analizira ponudu u procesu nabave te potrebe u procesu prodaje. Prilikom prodajne prezentacije komercijalist se koristi uzorcima ili katalozima s detaljnim opisom ponuđene robe, cijenom te informacijama o dostupnosti i uporabnim svojstvima.
• Zbog brojnih konkurenata i niza sličnih roba na tržištu, komercijalist treba imati razvijene prezentacijske i pregovaračke prodajne vještine da bi mogao istaknuti prednosti (kvalitetu, cijenu, uvjete prodaje, uporabna svojstva i dr.) robe koju prodaje. Treba detaljno poznavati svojstva robe da bi mogao preporučiti i/ili odabrati bolju i kvalitetniju robu, održavanje robe te procijeniti optimalne troškove kupoprodajnog posla.
• Nakon sklapanja kupoprodajnog ugovora, komercijalist ostaje u stalnom kontaktu s poslovnim partnerima radi obnavljanja ugovora. Istražuje potrebe/primjedbe poslovnih partnera i tržišna kretanja u svrhu prilagođavanja roba potrošačevim potrebama i pruža povratnu informaciju proizvođačima.
• Nakon završene prodaje komercijalist posjećuje poslovne partnere kako bi provjerio zadovoljava li roba potrebe, a katkada sudjeluje u poučavanju onih koji koriste novu robu.
• Komercijalist koji prodaje proizvode široke potrošnje predlaže gdje izložiti i kako prezentirati robu, pomaže u pripremi promotivnog materijala i organizaciji promotivnih aktivnosti.
Prodavač
• Prodavač je zaposlen na svim mjestima gdje se prodaje roba.
• Prodavač prvenstveno nastoji zainteresirati kupca za proizvode koje prodaje. Pritom kupcu opisuje osobine proizvoda, pokazuje mu kako se proizvodom rukuje i upoznaje ga s različitim mogućnostima njegove uporabe. Pokazuje i različite modele, boje ili veličine proizvoda. Upoznaje kupce cijenama proizvoda i mogućnostima plaćanja. U nastojanju da proda robu, prodavač ljubazno i strpljivo razgovara s kupcem, pokazuje mu razne proizvode i objašnjava prednosti pred ostalim sličnim proizvodima na tržištu. Ukratko, vještom komunikacijom nastoji ga potaknuti na kupnju.
• Prodavači preuzimaju, pregledavaju i razvrstavaju robu. Dio robe stavljaju na police u prodajnom prostoru, a pričuvne količine robe razmještaju u skladišne prostore. Kad se roba s polica proda, prodavači iz skladišta donose novu robu i uredno je slažu po policama. Prema kupčevoj želji, prodavač robu zamotava ili pakira na uobičajen način (u papirnate ili plastične vrećice) ili kao dar.
• Prodavač robu i naplaćuje. Ovisno o smjeni u kojoj radi, prodavač preuzima blagajnu i radi blagajnički obračun.